BfR Jahresbericht 2012 - page 57

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vitamin D supply, but various factors, such as latitude, age and the
size of the exposed skin area, influence this process. Intake via food
contributes to 10 to 20 % of the vitamin D supply. Depending on a
person's age, the daily intake quantity via food lies between 1 and
4 µg. In the winter months, vitamin D stored in fat and muscle tissue
contributes to the supply.
25-hydroxy vitamin D in blood serum serves as a marker for assess-
ing vitamin D supply. A deficiency has to be assumed at concentra-
tions below 30 nanomoles per litre (nmol/l). A good vitamin D supply
in relation to healthy bones is assumed from 50 nmol/l.
The groups at risk of an undersupply include persons who seldom
or never move around outdoors or only with their body covered, and
dark-skinned people. Persons with restricted mobility, chronic dis-
eases and older people who require care are particularly affected.
Deficiencies alter the metabolism of the bones, demineralise them
and convert them. At an advanced age, this can encourage osteo-
porosis. An adequate supply of vitamin D, on the other hand, has a
preventive effect on bone health. The risk of bone fractures caused
by falls is reduced in elderly persons.
In the opinion of the BfR, a sufficient vitamin D supply can be achieved
in general if an appropriate length of time is spent outdoors with mod-
erate exposure of the skin to sunlight, and a balanced diet is main-
tained. The intake of vitamin D preparations in addition to normal
food can prove necessary if the body itself does not produce any,
or only insufficient, amounts of vitamin D. According to the latest rec-
ommendations of the European Food Safety Authority, the maximum
tolerable intake quantities amount to 50 µg of vitamin D per day for
children aged up to ten years and 100 µg per day for adults and chil-
dren aged eleven and over.
Detailed questions and answers on vitamin D supply are published
at:
en
Als Marker für die Beurteilung der Vitamin-D-Versorgung
dient 25-Hydroxyvitamin D im Blutserum. Bei Konzentratio-
nen unter 30 Nanomol pro Liter (nmol/l) ist von einem Man-
gel auszugehen. Ab 50 nmol/l ist eine gute Vitamin-D-Ver-
sorgung in Bezug auf die Knochengesundheit anzunehmen.
Zu den Risikogruppen einer Unterversorgung zählen Perso-
nen, die sich kaum bis gar nicht oder nur mit bedecktem Kör-
per im Freien aufhalten, ebenfalls Personen mit dunkler Haut-
farbe. Besonders betroffen sind mobilitätseingeschränkte,
chronisch kranke und pflegebedürftige ältere Menschen.
Mangelzustände verändern den Stoffwechsel der Knochen,
demineralisieren und bauen sie um. Im höheren Alter kann
dies Osteoporose begünstigen. Eine ausreichende Vitamin-
D-Versorgung wirkt sich hingegen präventiv auf die Kno-
chengesundheit aus. Bei Personen im höheren Alter verrin-
gert sich das Risiko für Knochenfrakturen bei Stürzen.
Nach Ansicht des BfR kann bei angemessenem Aufenthalt
im Freien mit entsprechender moderater Sonnenlichtbestrah-
lung der Haut sowie bei ausgewogener Ernährung eine aus-
reichende Vitamin-D-Versorgung im Allgemeinen erreicht
werden. Bei fehlender oder ungenügender körpereigener
Bildung kann die Einnahme von Vitamin-D-Präparaten zu-
sätzlich zur üblichen Ernährung erforderlich sein. Die tolerier-
baren Gesamtzufuhrmengen betragen laut aktuellen Empfeh-
lungen der Europäischen Behörde für Lebensmittelsicherheit
für Kinder bis zu zehn Jahren 50 µg Vitamin D pro Tag, für
Erwachsene und Kinder ab elf Jahren 100 µg pro Tag.
Die ausführlichen Fragen und Antworten zur Vitamin-D-Ver-
sorgung sind veröffentlicht unter:
Die Fachabteilungen |
| The Departments
Durch Aufenthalt im Freien mit angemessener moderater Sonnen-
lichtbestrahlung der Haut sowie mit ausgewogener Ernährung kann
eine ausreichende Vitamin-D-Versorgung erreicht werden.
A sufficient vitamin D supply can be achieved by spending time
outdoors with moderate exposure of the skin to sunlight and ensur-
ing a balanced diet.
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